Blog

Is de Renault Talisman beter dan de Laguna?


Het Franse merk Renault had tot voor kort de Laguna. En dat is eigenlijk een beetje een hoofdpijndossier. Want zeker de eerste generatie Laguna stond vaker stil dan dat die reed en was qua betrouwbaarheid een drama. Daarna kwam een nieuwe Laguna, die was een stuk beter, maar de naam Laguna bleef voor eeuwig besmet. Vandaar dat Renault op het idee is gekomen om de opvolger geen Laguna meer te noemen, maar Talisman. En dat is een ontzettend fraaie auto geworden.


We gaan het vandaag hebben over de 1.5 liter diesel versie in de intense uitvoering. Dat is een redelijk luxe uitvoering maar hij kost wel bijna 40.000 euro. Het instapmodel is een stuk goedkoper. Een 1.6 liter benzine met 150 PK kun je voor 33,500 euro bij de dealer ophalen.
Importeurs verwachten dat deze intense uitvoering overduidelijk meer zal worden verkocht dan de goedkopere versies. In deze intense uitvoering hebben we te maken met vierwielbesturing en een instelbaar onderstel. We kunnen helaas dus niks zeggen over de standaardbesturing en het standaardonderstel.
 

Ruimteaanbod


De talisman is in eerste instantie leverbaar als sedan, maar ook als station wagon. Die is ruim 1200 euro duurder maar dan heb je wel een nog grotere kofferbak. Een minpuntje die bijna alle sedans hebben, is namelijk de ingang van de kofferbak Die is erg klein is. Bij een stationwagen is deze natuurlijk een stuk groter.
Achterin is het aanbod aan ruimte ook zeer goed. Er is voldoende been- en hoofdruimte.

 

Veiligheid

Renault haalt altijd hoge scores in de EURO ACAP crashtest, en deze talisman heeft wederom weer 5 sterren behaald. Dat houdt in dat je als passagier perfect beschermd bent. Er zijn ook een aantal elektronische veiligheidssystemen getest. Waaronder de snelheidslimiter met verkeersbordherkenning en de rijbaan assistent die allebei gewoon goed functioneren.
Voor de veilige rijder zijn er een aantal interessante pakketten leverbaar. De eerste is Pack vision, daar zit bijvoorbeeld rijbaan assistent en verkeersbordherkenning in. De tweede is pack cruising, daar zit een adaptieve cruise control in en bijvoorbeeld en automatisch noodremsysteem. En het derde pakket is maar 495 euro en er zit onder andere dode hoek waarschuwing in. Maar ook parkeersensoren voor en een achteruitrijcamera.
Een interessante optie is led-koplampen. Bij Renault heet dat Led Pure Vision, Dat geeft ’s nachts ontzettend veel licht.

Afhankelijk van de uitvoering krijg je per uitvoering steeds een groter touchscreen in de middenconsole. Daarop kun je bijna alles bedienen. Er zitten nog maar een paar fysieke knoppen aan de zijkant. In de praktijk zul je heel vaak de bedieningsknop gebruiken aangezien dit en stuk makkelijker is tijdens het rijden.
Deze Renault is een goed betaalbare en toch erg luxe uitgevoerde auto. Als het aan ons ligt een goede koop. De Talisman heeft alles in zich om de Laguna snel te doen vergeten. 



Terug naar vorige pagina
ReviewMonster © 2018  | Privacy statement | Cookies